wtorek, 31 grudnia 2013

Metro 2034 - Dmitry Glukhovsky

Pierwszy tom przeczytałem ponad rok temu. Kiedy odkładałem go na półkę zawahałem się, ale w końcu nie sięgnąłem po tom drugi. Pierwsza część mnie zmęczyła i czytając później recenzje w internecie zdziwiłem się, że otrzymała tak pozytywne noty.

Jak napisałem - minął ponad rok. Książka stała na półce ciesząc oko (okładka jest zachęcająca, tak jak cały wykreowany świat, a raczej światek). Zdecydowałem, że nadszedł czas, bym ponownie zanurzył się w labirynty moskiewskiego metra. Rozpocząłem lekturę i... totalne zaskoczenie! Książka jest zupełnie (!!!) inna niż poprzednia część. Więcej tu sensu, więcej akcji, mniej nużącej wędrówki... Co prawda filozoficzne rozmyślania jednego z bohaterów są płaskie i banalne, wzbudzają raczej śmiech niż zamierzoną refleksję, ale nie stanowią decydującej części książki.

W tej części czuć, że autor ma jakiś pomysł i wie co i w jaki sposób chce stworzyć. W pierwszej części autor bazował na oryginalnym pomyśle przedstawionego świata, ale tutaj w końcu dodał wciągającą fabułę. Bohaterowie nadal nie powalają na kolana, ale przynajmniej nie są tak dwuwymiarowi jak poprzednio. Do tego rosyjskie korzenie czuć jeszcze wyraźniej i jest to komplement.

Główni bohaterowie są w końcu różnorodni i poznajemy ich osobliwe historie - pochodzenie, więzy rodzinne. W poprzedniej części nacisk był na to, by pokazać, że wszystkich mieszkańców metra łączy wspólny los i w zasadzie jednakowa przeszłość - tutaj jest inaczej. Spodobały mi się także zwroty akcji - ten związany z Leonidem najbardziej.

Książka jest nieco zbyt długa, a opis każdej stacji mimo że szczegółowy, może działać na niekorzyść. Ukazana jest różnorodność metra, każda stacja jest oryginalna, jednak jest tutaj tego tak dużo, że oryginalność nie ma tła i sama powszednieje stając się pospolita.

Oceny (legenda tutaj):

  • Kunszt: 6 (Bez fajerwerków.)
  • Lekkość Pióra: 8 (Bardzo dobrze się czyta, ale miejscami można utknąć.)
  • Akcja: 7 (Wyraźna poprawa w stosunku do poprzedniej części.)
  • Bohaterowie: 7 (Jak wyżej.)
  • Zakończenie: 8 (Nieco ckliwe i do końca nie wiadomo, czy pozytywne czy nie, ale jakże dobrze pasuje do całości.)
  • Ocena Łączna: 36/50

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz