czwartek, 21 maja 2015

Dziennik Czasu Plagi - Andrzej Ziemiański

Niedawno, w antykwariacie udało mi się nabyć książkę pod tytułem "Dziennik Czasu Plagi", zdaje się, że za śmieszne pięć złotych. Książkę tę przewiozłem przez pół europy, ale czytałem jedynie w samolocie (w drodze powrotnej), a teraz sięgnąłem po nią, by dokończyć. 

Akcja powieści dzieje się na dwóch, a może nawet trzech płaszczyznach. Po pierwsze - dzieje się w świecie realnym, choć wziętym rodem z neuroshimy. Po drugie (tego "drugiego" nie policzyłem pierwotnie jako jedną z płaszczyzn) część pisana jest jako tytułowy dziennik i jest to o tyle ciekawy, że geneza dziennika nie jest typowa. Po trzecie w reszcie istnieje płaszczyzna duchowo - filozoficzna, która zaczyna się od rozmów pomiędzy bohaterami, rozważań i dociekań, a kończy tam, gdzie dowiedzą się ci, którzy po książkę sięgną.

O ile pierwsza (a także druga) płaszczyzna jest jasna, klarowna, przejrzysta i intuicyjnie zrozumiała, przy czym akcja jest wartka, brawurowa i bardzo ciekawa, o tyle warstwa trzecia jest jakby celowo zagmatwana, pełna demagogii i w mojej ocenie bardzo obniża czytalność książki. Nie tego szukałem. Ale nie chodzi nawet tylko o to, że się nie spodziewałem. Chodzi też o to, że ta warstwa jest zła, do niczego nie prowadzi i choć autor całą powieść prowadzi w kierunku kulminacji, to odbywa się ona głównie właśnie w tej warstwie, zaniedbując warstwę realną, zostawiając otwarte wątki. Czytelnik ma wrażenie, że zabrakło wyjaśnień, a część scen byłą zupełnie zbędna. Czytamy więc ciekawy tekst, który zawiera dużo przyjemnych początków historyjek i za mało zakończeń do nich.

Oceny (legenda tutaj):

  • Kunszt: 6 (Lekko powyżej przeciętnej. Sporo ładnych i adekwatnych metafor.)
  • Lekkość Pióra: 6 (Dobrze się czyta, ale bez rewelacji. Momenty "filozoficznych dysput" zniechęcają.)
  • Akcja: 7 (Jako, że zakończenie jest odrębną kategorią, za samą akcję plusik.)
  • Bohaterowie: 8 (Historia bohatera jest nie tylko opisana, ale ma odzwierciedlenie w akcji.)
  • Zakończenie: 3 (Słabe i niekompletne.)
  • Ocena Łączna: 30/50

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz