wtorek, 18 czerwca 2013

Brudnopis - Siergiej Łukjanienko

Siergiej ŁukjanienkoAch - jak miło trafić na tak dobrą książkę w najmniej spodziewanym momencie. Przypadkiem zobaczyłem Brudnopis na swojej półce - zupełnie zapomniałem, że tam jest. Sięgnąłem po tą książkę, żeby się odstresować. Przeczytałem prawie wszystko, co Łukianienko napisał i zostało wydane w Polsce (nadal szukam "Linii Marzeń"), więc zdawałem sobie sprawę, że książka zapewni mi kilka godzin doskonałej rozrywki, ale nie spodziewałem się, że będzie to aż tak dobra lektura.

Zachwycił mnie już sam początek, kiedy jeszcze nie wiedziałem o co chodzi i ani przez myśl mi nie przeszło do czego prowadzą przedziwne wydarzenia. Scena z pisarzem fantastą, który opisuje głównemu bohaterowi co stałoby się dalej, gdyby jego opowieść napisał któryś z pisarzy (dosłownie wymienia pisarzy i opisuje jak potoczyła by się dalej ta historia) jest wprost doskonała. Autor z jednej strony oddaje hołd kolegom i koleżankom po fachu, z drugiej strony odrobinę pokpiwa z całej branży, nie omijając także siebie.

Dalszy ciąg historii, kiedy powoli wszystko się wyjaśnia jest nie mniej ciekawy. Kiedy wiemy już pozornie wszystko otrzymujemy od autora kilka zwrotów akcji, które zaskakują nawet wytrawnego czytelnika. Czuć przy tym, że autor bawi się możliwościami, które sam sobie stworzył i wciąga do zabawy czytelnika. Wspaniale czuć, że autor miał frajdę podczas pisania - to bardzo się udziela.

Nie chcąc zdradzać fabuły nie będę opisywał treści książki, gdyż w tym przypadku nawet drobny spoiler mógłby pozbawić Was części tej przyjemności, jaką miałem ja podczas czytania, a myślę, że byłoby to zbrodnią. Z tego samego powodu nie polecam czytać "zajawki" na okładce książki - zostawcie to sobie na "po lekturze". Samą książkę przeczytajcie, bo czyta się jednym tchem - nie będziecie zawiedzeni.

Oceny (legenda tutaj):

  • Kunszt: 7 (Nie zdążyłem zwrócić uwagi na walory językowe, bez reszty pochłonięty przez akcję powieści.)
  • Lekkość Pióra: 10 (Zupełnie nie sposób się oderwać i to już od pierwszej strony.)
  • Akcja: 10 (Akcja rozwija się a jej charakter zmienia. Wiele zwrotów akcji odwraca opowieść do góry nogami. Olbrzymi potencjał dla dalszego ciągu i historii alternatywnych.)
  • Bohaterowie: 9 (Doskonale opisani, wielu bohaterów, którzy nie mylą się ze sobą, główny bohater opisany szczegółowo. Czegoś nieuchwytnego brakuje, ale trudno się przyczepić.)
  • Zakończenie: 9 (W zasadzie nie jedno a kilka zakończeń (rozwiązań różnych zagadek w książce). Kilka drobnych niejasności, które jednak nie wpływają na odbiór książki)
  • Ocena Łączna: 45/50 
Ocena mówi sama za siebie...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz