czwartek, 18 października 2012

O włos od piwa - Eugeniusz Dębski


Eugeniusz DębskiKsiążka "O włos od piwa" jest zbiorem sześciu opowiadań (w tym jednego długiego), połączonych osobami głównych bohaterów a także - dość luźno - chronologią. Przeczytałem tą książkę z przyjemnością, gdyż tak jak na wydawnictwo Fabryka Słów przystało, wydana jest w sposób bardzo profesjonalny i trzymanie jej w dłoniach sprawia prawdziwą frajdę, a bogate ilustracje powodują przyspieszone bicie serca (szczególnie gdy chodzi o ilustracje pięknych kobiecych kształtów). Także sposób, w jaki napisane są opowiadania jest bardzo przyjemny w odbiorze. Akcja co prawda miejscami wydaje się urwana (szczególnie w najdłuższym opowiadaniu "O włos od serca" kilka razy traciłem wątek, mimo że opowiadanie mi się podobało). Niesamowite wrażenie zrobiły na mnie opisy scen biesiadnych, karczemnych popijaw i popasów. Wspaniale prezentują się także dialogi - uważam, że rozmowy głównych bohaterów przedstawione są nad wyraz realistycznie. Zabrakło mi co prawda tej samej klasy opisów w przypadku scen walki, ale fabuła nie zawiera ich aż tak wiele, by można było skreślać tą pozycję z takiego powodu. Jestem przekonany, że interakcja pomiędzy bohaterami mogłaby stanowić podręcznik odgrywania postaci dla sympatyków RPG - dawno nie czytałem niczego, co w tej kwestii byłoby aż tak wyraziste. Na pochwałę zasługuje także to, że w miarę postępu akcji poszczególnych opowiadań nie tylko czytelnik dowiaduje się coraz więcej o bohaterach, ale także postaci dowiadują się coraz to nowych rzeczy o sobie nawzajem. Doskonale spaja to książkę potęgując wrażenie ciągłości akcji pomimo pozornego rozdzielenia na poszczególne opowiadania. Niestety opowiadania same w sobie nie są odkrywcze czy w jakiś specjalny sposób zaskakujące, choć bronią się dobrze z uwagi na specyficzne poczucie humoru autora, przełożone na główne postaci zbioru.
Reasumując - książkę warto przeczytać raczej z uwagi na walory estetyczne, stylistyczne i poznawcze niż ze względu na chęć poznania zaskakujących, awanturniczych przygód czy doświadczenia czegoś nowego w kwestii fabuły.
Książkę możesz kupić tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz