poniedziałek, 11 października 2021

Telegraph Avenue - Michael Chabon

Postanowiłem zmierzyć się z kolejną Wielką Amerykańską Powieścią (GAN). Chciałem jednak, by była to literatura współczesna, jak najnowsza. Wstąpiłem więc na Wikipedię i wśród kandydatów do miana "Great American Novel" wybrałem najnowszego - pochodzącą z 2012 roku powieść "Telegraph Avenue".

Historia opowiada o współwłaścicielach sklepu muzycznego mieszczącego się na tytułowej ulicy. Jeden z nich jest czarny, drugi jest żydem. Zajmują się handlem starymi płytami winylowymi, które pozyskują w czasie wyprzedaży garażowych, oraz odkupywaniu od krewnych zmarłych osób. Stanowią kultowy punkt, koloryt swojej dzielnicy, który może zostać zniszczony przez zbliżające się otwarcie centrum handlowego dwie ulice dalej. W nowej galerii ma się bowiem znaleźć nowoczesny sklep z płytami.

Akcja powieści podzielona jest na wiele wątków, współtworzących niepowtarzalny klimat tej książki, w czym pomaga także mnogość bohaterów. Wszystko jest subtelnie podkreślone obecnością muzyki, głównie z lat 70-tych XX stulecia. Mały, lokalny koloryt zderza się tu z nieuniknionym "wielkim światem" i wszystko co może zrobić, to poddać się, tak jak muzyka poddaje się nowym aranżacjom i tylko nieliczne dzieła pozostają w świadomości całego społeczeństwa. Cała reszta, uznawana za "niszowe" żyje jedynie w sercach nielicznych.

Myślę, że to właśnie już kilkukrotnie wspomniany przeze mnie klimat jest główną siłą tej powieści. W dodatku jest to klimat daleki mojej świadomości i jestem w pełni świadomy tego, że tę Wielką Amerykańską Powieść, tak jak wiele innych, najlepiej zrozumieją Amerykanie, którzy opisywany świat znają, nomen omen, z własnego podwórka. Tym niemniej nie nudziłem się, nie męczyłem, ani nie chciałem odłożyć tej książki. Wchłonąłem ją, mam wrażenie, że w sposób głębszy niż tylko w warstwie tekstowej. Jeśli ktoś szuka odskoczni od swoich typowych lektur i chciałby zaaplikować sobie odrobinę solidnej literatury, to tutaj z pewnością znajdzie dopracowane dzieło, które powinno spełnić jego oczekiwania.

Oceny (legenda tutaj):
  • Kunszt: 9 (Bardzo solidna literatura.)
  • Lekkość Pióra: 6 (Bez bólu.)
  • Akcja: 6 (Klimatyczne.)
  • Bohaterowie: 7 (Mnogość postaci.)
  • Zakończenie: 6 (Nie wysuwa się na pierwszy plan.)
  • Ocena Łączna: 34/50

Cenę tej książki można sprawdzić:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz