środa, 19 grudnia 2018

Władca Much - William Golding

Ta dystopijna powieść angielska autorstwa Williama Goldinga, laureata nagrody Nobla w roku 2005 znalazła się na liście 100 najlepszych powieści angielskich powstałych po 1923 roku, ogłoszonej przez tygodnik Time. To oczywiste, że musiała trafić na moją listę "do przeczytania" i chociaż przy pierwszym podejściu odłożyłem ją na półkę, a następnie zapomniałem, tym razem przeczytałem jednym tchem.

Fabuła mówi o grupie chłopców ocalałych z katastrofy samolotu i próbujących przetrwać na bezludnej wyspie. W rzeczywistości jednak jest to opowieść o walce cywilizacji z prawem silniejszego, upadku człowieczeństwa w obliczu oderwania od cywilizacji i końcu niewinności, a wszystko to z wojną w tle. Poważne przesłanie przy prostym przekazie.

Ale najważniejsze jest to, czy książka mi się podobała. A przyznać muszę, że podobała i to bardzo. Zawsze, gdy sięgam po książkę, określaną jako wielkie dzieło literackie, czuję się niejako zobligowany do tego, by mi się podobało. Taka presja. Tym razem także ją czułem, ale tylko podczas lektury pierwszych rozdziałów. Później po prostu mi się podobało.

Fabuła przeprowadzona jest wzorowo i chociaż istnieje jedno czy dwa miejsca, w których odniosłem wrażenie nieciągłości, to całość jest zadziwiająco logicznym ciągiem wydarzeń. Zadziwiająco i niepokojąco. Cała reszta interesujących mnie cech także jest na wysokim poziomie. Świetnie opisani bohaterowie umożliwiają ich łatwą identyfikację, a zakończenie, choć fabularnie niezaskakujące, to dzięki doskonałemu budowaniu napięcia stanowi element niespodziewany. To w ogóle ciekawe, bo wiele ważnych momentów nie ma zapowiedzi, nie zanosi się na nie, po prostu się wydarzają - jak w życiu a nie jak w filmie.

Polecam wszystkim, którzy jeszcze nie czytali, a lubią, gdy w powieści chodzi o coś więcej niż tylko o to, co widać na pierwszy rzut oka. Jeśli lubisz książki, które zostawiają Cię z jakąś refleksją, sięgnij po "Władcę Much", bo wiele w nim jest do odkrycia.

Oceny (legenda tutaj):
  • Kunszt: 8 (Świetna konstrukcja i budowanie napięcia.)
  • Lekkość Pióra: 8 (Łatwo się czyta.)
  • Akcja: 6 (Interesująca.)
  • Bohaterowie: 7 (Wyraziści.)
  • Zakończenie: 8 (Pasujące do całości i oparte na zbudowanym napięciu.)
  • Ocena Łączna: 37/50

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz